Alla inlägg den 28 februari 2015

Av Helena Jansson - 28 februari 2015 22:07

Nu var det länge sedan jag bloggade närmare bestämt lite över 9 månader sedan. Men nu har jag beslutat mig för att försöka hålla mig till iaf minst en gång i månaden. Jag tänker gå tillbaka och beskiva stort hur vi haft det 2014. Sist jag skrev var i maj 2014 och sedan dess har det hänt en hel del, barnen gick på sommarlov, vi var i kyrkan där fick Jamina gå fram och hämta sitt betyg och tacka av sin lärare Martin Linner och Jamina är jätteledsen att klassen inte får fortsätta ha honom. Jamina längtar verkligen till att börja högstadiet. Det var Kevins första år att ha avslutningen i kyrkan, så skönt att ha dem samlade :). Sommaren 2014 hade jag fem veckors semester mellan 11 juli till 18 augusti så skönt att ha en lån semester med familjen. Den 2/8 åkte vi till turkiet med min bror Jörgen med familj och Tommy å Lisa med familj, vår resa har jag skrivit dagbok om och det återberättar jag inget mer än att vi hade en superbra vecka med underbart väder. Barnen var själva 4 veckor innan jag gick hem på semester och det gick jättebra, de var med kompisar på olika aktiviteter. Väl hemma från Turkiet hade vi en ledig vecka till innan skolan och arbete kom igång. Jamina började 7:an och Kevin började 5:an. Hösten har gått med snabb fart, höstlovet tog jag ledigt torsdag och fredag och på torsdagen var vi till leklandet, jag och Kevin tillsammans med Alvin. På fredagen tog vi det lugnt. Under varje advent (verje söndag) bjöd vi hem släkt och vänner på glögg och pepparkaksmys. En söndag kom Crilles släkt, Matte med familj, Sandra och Daniel, svärmor. Och en annan söndag kom min släkt, pappa, Inga-Lill och Jörgen med tjejerna kom hit. Och på uppersittakvällen var svärmor och Ida och Melle hit och vi mös och spelade bingolotto. I jul hade vi julafton med familjen Jansson och var då hos Brorsan och Tess med familj, vi kom överens om att de skulle bjuda på allt denna jul och nästa år när vi har julafton hos oss bjuder vi på allt. Pappa och Inga-Lill kom efter maten i år då Inga-Lills syster kom till dem och åt. Vi umgicks på kvällen och hade som vanligt paketleken. På juldagen åkte vi till Crilles bror Matte med familj och hade julafton där, dit kom även svärmor. Nyår firade vi här med Crilles bror och hans familj + Mattes sambos syster Sanna var med och senare kom svärmor, efter hon jobbat fördigt. Vi stod ör varmrätten- älggryta med rid, Matte & Maria stod ör förrätten - tunnbröd med räk och skinkröra och Sanna för efterrätten - små äppelpajer med vaniljvisp. Sedan spelade vi vårt roliga spel- "ryktet går" så roligt :)). Jag var ledig mellan 31/12- 7/1 från jobbet annars arbetade jag strax innan jul och nyår. Den 8/1 var det dax för barnen att börja skolan igen och vårterminen var igång. Jamina fyllde 14 år den 23/1 och då hade vi bjudning för släkten helgen före och då kom Matte med familj, Lisa med barnen och Peter Lindström samt svärmor. På söndagen kom pappa, Inga-Lill, Jörgen med Nellie och Elin. Under den kommande veckan kom Ida och Melvin och grattade Jamina, sedan hade Jamina bjudit hit sina vänner Elin, Tuva, Corre, Emelie och Alva, vi köpte hem pizza och snacks och sedan lämnade vi hemmet och efter det sov Jamina hos en utav kompisarna. Jamina fick pengar, parfym och kläder. I bröajan av februari började Crille arbeta borta på veckorna, han jobbar med en annan egen företagare Anders i Alfta, där renoverar de ett hus. Nu har barnen sportlov och jag arbetade mån, tis och onsdag och dessa dagar var barnen med kompisar, Kevin var på luftkuddeland en dag med Oliver och Jamina var där med Corre, Jamina tycker att hon har växt ifrån luftkuddeland. Torsdag och fredag var jag ledig på torsdagen var jag och Jamina till valbo och hade en mysdag <3 och på fredagen åkte hela familjen + Gustav till Kungsberget.


Vi har sån tur Jamina får hjälp av min kompis som är mattelärare med matten och det går jättebra för henne med den så härligt. Vi hade utvecklingssamtal med Jamina och hennes mentor Jenny och Jamina höll i mötet och hon är fantastisk duktig, inga problem att hålla i mötet och hon är superduktig i skolan, hon ligger bra till i alla ämnen och har även många C och D i några ämnen - vi är så stolta över hur hon kämpar och har tydliga mål vart hon vill nå och förstår att det är viktigt att plugga.


Vi har även haft utvecklingssamtal med Kevin och hans mentor Kerstin och det går även jättebra för Kevin dock behöver han jobba mer med svenskan vilket har varit ett problem då han har dyslexi. Kevin har hjälpmedel i skolan i form utav en dator samt att han får allt uppläst. Vi är så stolta över Kevins drivkraft att fixa saker trots att det ibland kan vara svårt men det fixar han galant.


Nu har jag försökt beskrivit vårt liv som skett under 9 månader i några rader, kommer nog att tillägga nått om jag missat nått.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards