Alla inlägg under juli 2013

Av Helena Jansson - 24 juli 2013 22:05

Mellan 17-18 juli sov Jonna och Julie här, barnens tremänningar. De båda har blivit så stora, Jonna fyller 5 år och Julie fyller 7 år, det var så roligt att de kom och var med oss då de bor på Gotland. Mellan 18-19 sov Ida och Gustav här, barnens andra tremänningar och även Jaminas kompis sov här i tre dagar, så det har varit fullt hus, som en ungdomsgård, jag gillart :D. Vi har fantastiska fina dagar med sol och värme så vi tillbringar de flesta dagar på Furuvik med både bad och vissa dagar även karusellåkning, vi har träffat Malin m familj och Lisa m familj där. Fredag den 19:e fick både Crille och jag ett ryck att rensa källare och garage vi höll säkert på i tre timmar :P men vad skoj det var, en hög blev som skulle direkt till återvinningen och en hög till loppis, när Lisa kom på kvällen så pratade vi om loppis och hon berättade att det var gratis varje lördag att stå utanför Willys i Skutskär, sagt och gjort, vi bestämde oss för att åka dit dagen efter (alltså den 20/7) så vi packade bilen på kvällen så var det bara att åka på morgonen. Kl 9 kom Lisa och Kirsi och vi åkte i led till Skutskär. Det var hur skoj som helst att stå på loppis iaf när man har goa vännermed sig :). Jag sålde för 920 kr denna dag, väldigt glad. Jamina och Ida var oxå med. Medans vi stod där så körde Crille allt skräp till återvinningen, Kevin var på ispass i Sandviken med sitt hockeylag. Det gick bra för Kevin på ispasset han är grymt laddad för hockeysäsongen.


Vi stod på loppis till kl 14 sedan åkte vi hem och åt och gjorde oss redo för kvällen, Crille och jag skulle på quiz på Limön, vårt fjärde år på dessa festligheter. Jamina och Kevin sov hos Gustav och Ida. När jag hade skjutsat barnen till Hellstrands så gjorde vi oss i ordning för färd mot Limön, vi åkte vår egna båt ut. Crilles kusin Putte å Carina var oxå där, vi hade, som vanligt väldigt trevligt det var quiz (frågesport) dans och trevligt umgänge :) så härliga människor..somnade vid 01:30 var lagomt trött efter dagens utflykter. Vi vaknade vid 9, och jag hade bestämt att ta Limöbåten hem då det var väldigt vågigt, Crille rör det inte i ryggen att det gungar :P...så han kom och hämtade mig vid kajen där Limöbåten lägger till. Resten utav dagen så mös vi i soffan, fram till 18-tiden då åkte vi och köpte färg till källaren, till bastun som ska bli vit =) så fint. Vi åkte och köpte mat, pizza och max och sedan for till Hellstrands och åt så mumsigt, efter att ha slappat där ett tag så åkte vi hem och fick ett "till" ryck Crille och Kevin tvättade båda bilarna och jag klippte gräset och därefter målade vi första ggn i basturummet. Jamina sov hos Corre den natten. På söndagen fyllde min bror år, han hade fått presenten tidigare då han inte ville firas på födelsedagen så vi ringde och gratta honom å åker upp vid ett annat tillfälle. På måndagen den 22/7 åkte Jamina med Corre till deras husvagn och sov över till onsdagen 24/7 i Älvkarleby. De hade haft mysigt och varmt. Tisdagen den 23/7 åkte jag och Kevin till biblioteket och lånade engelska böcker, Kevin är väldigt driven att lära sig språk, hoppas verkligen det består. Crille har jobbat över de första veckodagarna nu. Under onsdagen 24/7 var Kevin och jag  med Malin och hennes barn på Furuviksbadet sedan åkte vi hem och gjorde oss i ordning för en kväll på stan med Jean banan, dessvärre till Kevins besvikelse, han gillar inte Jean Banan så han ville egentligen inte åka ner, men vi mutade med lite glass så gick det vägen, vi mötte upp familjen Lenkey där å vi hade en trevlig stund. Jamina gick själv med sina kompisar Alva och Corre. Det var meningen att alla tre tjejerna skulle sova här men det blev ändringar i sista stund att alla tre sov hos Corre :).


Nu har jag kommit in i ett flow med min kost och träning så nu håller jag tummarna att det går vägen med mina mål :)). I morgon torsdag åker hela familjen till Högbo och myser järnet..*längtar*. Vi bor på hotell och myser med spa. På måndag börjar allvaret igen och jag är laddad, Crille och barnen åker på en veckas läger så jag kommer att åka runt till mina vänner och passa på att umgås så mycket som möjligt =). Nu är det dax att sova och ladda batterierna för morgondagen.


Sov gott..kram <3

Av Helena Jansson - 15 juli 2013 18:39

....och värmen består, vi har härliga fina dagar nu. Temperaturen kommer upp till mellan 20-30 grader vissa dagar och det är helt underbart, nu vet man att man valde rätt semesterveckor :). Detta år valde jag att ha vecka 27-30, fyra sammanhängade veckor, första gången på länge jag har fyra semesterveckor på raken, tidigare har jag oftast haft två veckor och jobbat två och sedan två till. Sist jag skrev i bloggen var den 19/6 och sedan dess har det hänt en del. 2013-06-17 var Jamina till tandläkaren och fick sin tandställning på överkäken, det gick superbra och tänderna har redan börjat röra på sig, kommer att bli superbra detta. Hon kommer att dra åt tandställningen ca var 6:e vecka. Det är ju tydigen mode med tandställning så många av Jaminas kompisar är avis på att hon har tandstälning, tvärtom var det på min tid som ung, då ville ingen ha tandställning. Det tog en timme att sätta dit tandställningen och Jamina tyckte inte att det kändes eller var obehagligt, hon tycker att det är skönt när de drar åt tandställningen. Samma dag som Jamina satt in sin tandställning var jag sjukskriven från jobbet då jag hade varit inlagd på sjukhuset under helgen pga magen, nu mår jag bra och har inte känt av smärta mot området igen, så skönt, minns inte när jag var sjukskriven sist, så det hoppas man få slippa, peppar peppar! Samma vecka var det midsommar och vi var i Vårvik tillsammans med Kirsi och Nicklas med barn, familjen Hellstrands valde att åka till Furuvik. Vi tog det lugnt på morgonen, var och handla och fixa inför kvällen. Vi åkte till Vårvik till 13, vädret var bra på morgonen och förmiddagen men mulande på under eftermiddagen. Vi var kvar där i ca två timmar, tills all dans och tillställning var klar. Därefter åkte vi hem och packade i bilen med maten vi skulle ha för kvällen då vi skulle till Kirsi och Nicklas och vi hade knytis. Efter jag lämnat av allt åkte jag hem och vi gjorde oss klar för festligheter å hela familjen cyklade till S Bomhus. Kirsi och Nicklas hade fixat med fem kamp och mys för kvällen, det var supertrevligt och god mat. Det var även Kirsis syster med familj och en kompis till dem, så vi blev några stycken, riktigt skoj. Jag å barnen cyklade hem vid 01:30 tiden och Crille var kvar med grabbarna och kom hem vid 05 tiden.


I sommar har vi köpt buss/tågkort till Jamina, det innebär att hon kan åka hur hon vill, när hon vill med buss och tåg inom Gävleborg, så hon åker på kortet när hon åker tåg till S-hamn, 450 kr mellan 1/6 till 31/8 kanon tycker vi :). Jamina åker ofta till nära och kära i S-hamn, bland annat Jennifer och Kusin Nellan. De är även hos oss ibland. Tjejerna trivs väldigt bra ihop. Annars så är Jamina med sina vänner här hemma...vilket har stor betydelse för Jamina nuförtiden, den åldern då det är mestadels vänner som gäller. Oftast är det någon som sover över här eller så sover Jamina hos sina kompisar. Kevin leker med Gustav eller med klasskompisar. Under juli månad så kommer hockeyträningen igång, tre tisdagar så har en innebandy och en lördag har de ispass i Sandviken. Kevin vill även börja på gymnastik och lära sig harkor som innebär att han får lära sig volter. Jamina går fortfarande på gymnastik med har upphåll under sommaren, de kommer igång i augusti igen.


Under sommaren har vi varit aktiva, vi har löpt, promenader, rollerblades, intervallträningar och styrka, inte lika effektiv som andra delar av året, är det semester så är det =). Annars är det fullt upp, vi umgås med vänner, dricker och äter gott, å solar å badar på dagarna, njuter verkligen då även vädergudarna är på topp!!


Semestern i år var i Sverige, vi hyrde husbil från en kille i Järvsta, en stor rymlig husbil som var perfekt för oss, barnen hade sitt kryp in i den bakredelen av husbilen och jag å Crille den främredelen och det var en tv bak och en tv fram som vi kunde titta på innan sovdax :) Vi åkte tillsammans med Familjen Hellstrand och Kirsi och Nicklas med barnen. De hade hyrt en varsin husvagn. Redogör lite kort hur vår semesterrutt såg ut, har i min dagbok skrivit mer detaljerat hur vår resa var. På söndagen den 30/6 fick vi husbilen vid 13:30 och vi hade då packat och gjort klart allt, så vi skyndade oss att packa in och var påväg vid 15:30, vårt resesällskap får ju endast köra 80 km/timmen och vi med husbil får ju köra 110 km/timmen så vi kommer ju fram snabbare än dem :P. Vår första anhalt var Skara camping, vi kom dit vid 20-20:30 tiden och då hade våra vänner dukat långbord så det vara bara att ta fram maten och ett glas vitt och slå sig ner :) vädret var bra, uppehåll, lite kallt men med lite kläder löser det problemet. Vi var i Skara och gick i sommarland under två dagar och sov där till onsdag. Jag å Crille motionerade på måndag morgon, innan vi skulle in i parken och leka, vi gick raskt i ca 45 min, fantastiskt skönt, vi klev upp vid 07:30 tiden för att röra på oss. Inne i parken hade vi superskoj, vädret var bra, inte hett men skönt, inge badväder för vissa av oss. Vi gick till 17 till parken stängde. Då gick vi tillbaka till campingen och grillade och hade mys, tur att barnen hade cyklarna med sig, de cyklade runt och träffade många vänner + att de hade varandra, Jamina, Kevin, Gustav, Ida, Elliot och Noell. På onsdagen tog jag själv en rask promis på 45 min, kl 07:00 ringde min klocka och jag bar mig av, när jag var tillbaka var Hellstrands och Kirsi och Nicklas påväg då de som sagt hade husvagn och det tar lite längre tid att åka med, så vi tog det lugnt, duschade och åt frulle och sedan gav vi oss av oxå av mot Göteborg, 10 mil bort. I och med att det är problematiskt att parkera med husvagn/husbil utanför Liseberg så var vi tvugna att fixa nått utanför, Tompa pratade med sina kollegor på Media Markt strax utanför Gbg och det gick ju superbra att vi stod där och vi tog oss till spåvagn 5 för att åka in till Liseberg och det gick supersnabbt, ca 10 min så var vi framme precis utanför Liseberg :)) KANON! På Liseberg hade vi superskoj, hela min falj köpte åkband och barnen åkte allt de kom över, det var ju köer men skam den som ger sig, Crille och barnen åkte även den stora bergodalbanan- Balder- å den var läskig så jag avstod, de åkte även kanonen som åker upp och ner.....ja mina kids är G A L E N de älskar karuseller och åker allt de kommer över =). Jag å Crille åkte en mindre bergodalbana med Tompa och sedan åkte jag stockarna. På eftermiddagen så började de regna =( tråkigt men det gick bra ändå. Vi åt inne på områdets restaurang, inte så dyrt som man kan tro. Vi for därifrån vid 18, skulle ta oss till Ullared på kvällen, vi hade 12 mil framför oss. När vi kom till husbilen/husvagnen så åt vi på max innan vi begav oss.


Vi kom till Ullareds camping vid 21-tiden och i och med att vi ville ha tre platser vid varandra fanns det endast ett alternativ längst bort mot skogen nr 357 men det blev tokbra, var väldigt fint och mysigt. Vi installerade oss och gjorde i ordning för kvällsmys, vi satt ute till ca 23:00-tiden sedan var vi all trötta så vi gick in och la oss. På torsdagen var det dax för shopping så vi körde ner husbilen till parkeringen, för barnens skull så kunde de gå ditt och sätta sig medans vi vuxna shoppade. Ja då var man i ett shopping paradise, Jamina och Ida gick tillsammans, Kevin och Gustav tillsammans, sedan gick jag å Crille tillsammans. När det var dax för mat så samlade vi ihop oss och åt tillsammans på Ullareds egna restaurang. Vi shoppade på oss ganska mycket, Crille hittade mycket kläder, två jackor och diverse saker, vi köpte lampor, lykta, kläder till mig å barnen, kuddar, å tavlor, Kevin köpte radiostyrda bilar och hellikoptrar, ridkläder till mig och lite hundsaker, presenter till dem som fyller år, sammanlagt handlade vi för 8500 kr under två dagar :P.


Kevin, Gustav, Elliot och Noell gick till husbilen och lekte med sina leksaker. Vi var där till 18-tiden, det är verkligen en rolig affär att gå i. Under våra dagar så hade de en pågående inspelning i butiken så man såg personerna man brukar se på tv + kameramännen. På kvällen grillade vi och mös vid vårt långbord samt visade vad vi hade inhandlat :). På fredagen startade jag dagen med att motionera, i campingen fanns en brant backe så först tog jag en rask promis och sedan körde intervall i backen, efter det blev det frukost och en dusch för att sedan åka med tjejerna till Ullared och handla liiiite till :P. Vid 12-tiden begav vi oss iväg, vi och familjen Hellstrand åkte iväg vi hade planer att åka till Tomtits och skulle först stanna på Sandvikscamping vid Göta kloster (göta kanal) jag körde hela vägen dit och ack vilken mysig camping så fint så mysigt vid vattnet. Vi ställde upp oss där och gjorde iordning kvällsmaten och några glas vitt/rött, barnen hoppade studsmatta och spelade badminton :) alla var så trevliga och hjälpsamma på campingen. Vid 24-tiden var vi trötta och gick och la oss. Morgonen därpå (lördagen) bestämde vi oss för att inte åka till Tomtits utan vi var kvar på campingen då vädret var kanon, barnen badade och vi mös i solskenet. Efter mys och solning så bestämde vi oss för ett fint avslut på vår gemensamma semester så vi skulle åka in mot slussarna och äta glass och njuta av det fina vädret, vi checkade ut vid 13:30 tiden och begav oss mot Göta kanal. Väl där så fick vi se båtar som åkte upp i kanalen och vad otroligt vackert det var + att vi åt god glass och njöt i solskenet innanhemfärd (vi var tvugna att åka hem ca 30 mil för att hinna åka, packa ur och städa innan husbilen skulle vara tillbaka på söndagen kl 14.  Hemresan gick bra, Crille och jag delade på körningen. Vi stannade och åt på ett matställe på vägen. Väl hemma vid 20:30-tiden så städade vi ut allt + städade husbilen så allt var klart till söndagen, så skönt att få allt gjort, vi packade upp allt vi handlat. Vi kom i säng vid 00:30-tiden så skönt att sova i sin säng :), det var årets semester, nästa år planeras en utlandsresa, få se vad familjen, framförallt barnen vill.


Dagen innan vi åkte iväg på semester så hade vi möhippa för min kära vän Malin, vi tog henne på bar gärning i hemmet, sedan bar det iväg på en massa roligheter. Hon fick åka upp i en brandstege, höjdrädd som hon är :P, vi var utklädda till cowgirls och Malin till en ko....sedan vidare mot stan och göra en massa pinsamheter...vidare till Boulongern där vi hade paketleken och drack lite....sedan vidare mot Skutskär och relaxen på Skutskärsverken där vi badade, relaxade och fick massage. Efter det så åt vi på Tre Små Rum i Skutskär sedan åkte jag hem och alla andra åkte vidare till Holmarna och lyssnade på Freestyle, en kanondag för min älskade vän Malin <3.  2013-07-13 var det dax för bröllop som utspelade sig i Älvkarlebykyrka och fest på laxöns restaurang. Kl 13 började allt. Pappa och Inga-Lill kom och hade barnen (då inga barn var bjudna) så vi gjorde oss klara för att åka ut, vädret var kanon, solsken och kring 27 grader varmt, det var så fint i kyrkan, sedan åkte vi vidare till festplatsen, Malin och Adam var då på limofärd. Jättegod mat, bufé med kyckling/fläskfilé, potatisgratäng, sallad, bea och fetaostsås...mums. Under eftermiddagen/kvällen var det uppdrag för brudparet och det några personer höll tal. De var så fina och allt var så lyckat, på kvällen var det dans och go dricka. Vi var kvar till ca 23:30 och då hade vi bokat hotellnatt på Clarion hotell i Gävle (vi har bra kontakter så vi får bo billigt där =) så skönt att krypa ner i en skönt hotellsäng och morgonen därpå go frulle =). Vi hade super mysigt. När vi kom hem så hade pappa och Inga-Lill haft supermysigt med barnen, varit ut och ätit dagen före och lekt och roat sig tillsammans.


Crille började jobba efter vår husbils semester - så han har sammanlagt två veckors semester i sommar, vecka 27 och 31, vecka 31 åker han med barnen och några 100 till barn på läger i Mållångsta (återkommande varje år för min man och mina barn, de ser verkligen framemot lägret varje år) Crille har massor med jobb nu, han har bra rykte och gör bra ifrån sig på sina uppdrag, han är fullbokad fram till oktober, jätteroligt för honom, i höst har han haft sitt företag i nästan tre år, tiden går fort. För mig går det ff bra på jobbet, trivs jättebra, fantastiska kollegor.


Våra dagar förövrigt på semestern åker vi och badar, vi har badat på furuviksbadet 2013-07-15 med Hellstrands + Jaminas kompisar Corre och Ella. Jag for med Kevin och Gustav till Fjärran Höjder 2013-07-09 vädret var bra men lite monligt då och då men så fort solen var framme så var det skönt. 2013-07-11 kom våra vänner Åsa med familj från Borlänge och vi gick ut på Churt street och umgicks och åt gott, så mysigt å underbart skoj att träffas. 2013-07-10 klippte jag av mig håret, jag gick till min kompis frisörsalong Cityfrisörerna i Valbo, jag ville ha en coolfrisyr och jag visade lite bilder och hon började klippa...shit jag blev kallsvettig då hon klippte av nästan fyra decimeter...ghaaa, nu börjar jag vänja mig men visst är det ovant, alla tycker att jag ser cool ut =). Vi har några som har fyllt år och kommer att fylla år...min pappa fyllde den 28/6 vi var upp och firade honom helgen före alltså dagen efter midsommarafton...min kusin Tommy fyllde precis 45 år, min bror fyller 39 den 21/7....1/8 fyller svärmor 59 år... och vår vän Peter fyller 40 år och en fest planeras...9/8 faster Sandra  fyller 23 år....å alla har vi köpt presenter åt redan, i Ullared :). Mina andra nära och kära fyller år i andra delar av året, så dem har vi inte shoppat åt i Ullared :P... Nu har jag uppdaterat lite sedan den 19/6, ska inte gå så länge mellan mina inlägg så det blir så mycket att skriva.


Sov gott mina nära och kära <3


Ovido - Quiz & Flashcards